LÄNKTIPS

Här har vi samlat viktig information kring hälso- och sjukvård som kan vara bra att känna till.

1177

1177 är hela Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Du kan besöka 1177.se, logga in för personliga e-tjänster och ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. 1177 är ett samarbete mellan Sveriges regioner.

Det finns två sätt att logga in på 1177, med e-legitimation eller med lösenord och sms. För att kunna logga in måste du vara folkbokförd i Sverige. 

Läs mer här >>  

Välj din hälsocentral

Att byta hälsocentral är enkelt, men kräver en aktiv handling. 

Du har möjlighet att lista dig till vilken hälsocentral du vill tillhöra. Om du vill tillhöra den hälsocentral som finns närmast dig behöver du inte göra något.

Vill du lista dig hos oss har du tre alternativ:

  1. Du kan göra ditt val genom att logga in på 1177 Vårdguiden och använda tjänsten Välj/ändra hälsoval. Ditt val slår igenom i realtid.
  2. Du kan skriva ut blanketten i länken nedan, fylla i den och skicka den på posten, se adress längst ner på sidan, eller komma in med blanketten till någon av våra mottagningar i Hede eller Lillhärdal.
  3. Kom in till oss på hälsocentralen i Hede eller Lillhärdal, vi har blanketter du kan fylla i direkt.

Bytet kan du göra när du vill. Du kan också byta tillbaka om du ångrar dig.

Välkommen till oss på Fjällhälsan Härjedalen!

Om sekretess och tystnadsplikt

Det är viktigt att du känner förtroende för den personal du möter när du vänder dig till vården. Förtroendet är viktigt för att du ska känna dig trygg och våga prata öppet om de besvär eller symtom du har. Därför har alla som arbetar inom hälso- och sjukvården tystnadsplikt.

Tystnadsplikt betyder att ingen inom vården får lämna ut uppgifter om dig utan att du har godkänt det. Det gäller till exempel uppgifter om den sjukdom du har, den behandling du får eller om din privata situation.

Inte nöjd med vården?

Du kan lämna synpunkter eller klaga om du inte är nöjd med den vård du har fått. Dina synpunkter kan till exempel gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen.

Om du som patient eller anhörig inte är nöjd med vården ska du i första hand kontakta den hälsocentral, mottagning eller annan verksamhet där du har fått vård eller behandling. Om du vill ha stöd i samband med detta kan du vända dig till patientnämnden.

Läs mer här >>