LÄNKAR

Här har vi samlat viktig information kring hälso- och sjukvård som kan vara bra att känna till.

Mina vårdkontakter 

Mina Vårdkontakter har bytt namn till 1177 Vårdguiden.

Tjänsten fungerar som tidigare.  Du kan till exempel ställa en fråga, boka och omboka tid, förnya recept eller se dina läkemedel.

Det finns två sätt att logga in på 1177 Vårdguiden, med e-legitimation eller med lösenord och sms. För att kunna logga in måste du vara folkbokförd i Sverige. 

Läs mer här >>  

Välj din hälsocentral

Att byta hälsocentral är enkelt, men kräver en aktiv handling. 

Du har möjlighet att lista dig till vilken hälsocentral du vill tillhöra. Om du vill tillhöra den hälsocentral som finns närmast dig behöver du inte göra något.

Vill du lista dig hos oss har du tre alternativ:

  1. Du kan göra ditt val genom att logga in på 1177 Vårdguiden och använda tjänsten Välj/ändra hälsoval. Ditt val slår igenom i realtid.
  2. Du kan skriva ut blanketten i länken nedan, fylla i den och skicka den på posten, se adress längst ner på sidan, eller komma in med blanketten till någon av våra mottagningar i Hede eller Lillhärdal.
  3. Kom in till oss på hälsocentralen i Hede eller Lillhärdal, vi har blanketter du kan fylla i direkt.

Bytet kan du göra när du vill. Du kan också byta tillbaka om du ångrar dig.

Välkommen till oss på Fjällhälsan Härjedalen!

Inte nöjd med vården?

Du kan lämna synpunkter eller klaga om du inte är nöjd med den vård du har fått. Dina synpunkter kan till exempel gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen.

Om du som patient eller anhörig inte är nöjd med vården ska du i första hand kontakta den hälsocentral, mottagning eller annan verksamhet där du har fått vård eller behandling. Om du vill ha stöd i samband med detta kan du vända dig till patientnämnden.

Läs mer här >>