Din vård

Här har vi samlat viktig information kring hälso- och sjukvård som kan vara bra att känna till.

1177

1177 är hela Sveriges samlingsplats för information och tjänster inom hälsa och vård. Du kan besöka 1177.se, logga in för personliga e-tjänster och ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning. 1177 är ett samarbete mellan Sveriges regioner.

Det finns två sätt att logga in på 1177, med e-legitimation eller med lösenord och sms. För att kunna logga in måste du vara folkbokförd i Sverige. 

Läs mer här >>  

Patientavgifter

Fjällhälsan ingår i Hälsoval Region Jämtland Härjedalen. Det innebär bland annat att regionens patientavgifter och högkostnadsskydd gäller vid besök hos oss.

Hälso- och sjukvården i Sverige finansieras till största delen genom skatten till regioner och kommuner. Den avgift som du betalar vid exempelvis ett läkarbesök är bara en liten del av vad det faktiskt kostar.

Läs allt om patientavgifter i Jämtlands län här >>

Uteblivet besök

Tänk på att avboka i så god tid som möjligt om du inte kan komma på din bokade tid. Det är många som köar för att komma till vården och om du avbokar i tid kan någon annan erbjudas din tid.

Om du inte kommer till en bokad tid - och inte har meddelat vårdpersonalen om det senast 24 timmar innan besöket - så får du en faktura på 400 kronor + fakturaavgift. Det gäller även för avgiftsbefriade grupper som barn, ungdomar och personer som har frikort. 

Om sekretess och tystnadsplikt

Det är viktigt att du känner förtroende för den personal du möter när du vänder dig till vården. Förtroendet är viktigt för att du ska känna dig trygg och våga prata öppet om de besvär eller symtom du har. Därför har alla som arbetar inom hälso- och sjukvården tystnadsplikt.

Tystnadsplikt betyder att ingen inom vården får lämna ut uppgifter om dig utan att du har godkänt det. Det gäller till exempel uppgifter om den sjukdom du har, den behandling du får eller om din privata situation.

Inte nöjd med vården?

Du kan lämna synpunkter eller klaga om du inte är nöjd med den vård du har fått. Dina synpunkter kan till exempel gälla behandling, bemötande, tillgänglighet eller kommunikationen.

Om du som patient eller anhörig inte är nöjd med vården ska du i första hand kontakta den hälsocentral, mottagning eller annan verksamhet där du har fått vård eller behandling. Om du vill ha stöd i samband med detta kan du vända dig till patientnämnden.

Läs mer här >>